Opdrachten

Opdracht 1

Het handels kenmerk van ray-ban is de unieke look van de zonnebrillen zoals de Aviator (pilotenbril) en de Wayfarer (Julia Roberts bril). 
De marketing van Ray-ban is zeer creatief gebleken in het maken van commercials zoals de ‘subway running’1  commercial. Daarnaast beschikt de marketing afdeling van Ray-ban over een marketingbudget wat kan waarborgen dat de commercials de doelgroep ook daadwerkelijk zal vinden. De kwaliteit van de brillen is zodanig dat het laten vallen van de bril tot 2 meter er niet toe zal leiden dat er significante schade wordt aangericht aan de bril. Daarnaast verzekerd Ray-ban haar klanten een garantie van 12 maanden.
De Ray-ban brillen worden geproduceerd in ItaliĆ«, daarnaast is het ook nog eens zo dat alle brillen handgemaakt worden. Dit leidt tot zeer hoge productiekosten voor Ray-ban.   

Ray-ban gaat samenwerking aan met Taoboa om Zonnebrillen te produceren voor de Chinese markt, Ray-Ban zal met merken komen als Ray-ban asian fit en Asian design. Ray-ban zal de producten met name via het web aanbieden.  Dure zonnebrillen zijn op dit moment nog verre van populair op de Chinese markt. Dit komt vooral door de vele concurrentie van veel goedkopere zonnebrillen die ook nog eens in China geproduceerd worden. Ray-ban produceert niet alleen veel duurder, maar ook in Italie en daar van uit moeten de zonnebrillen naar China vervoerd worden.



 Opdracht 2

SWOT-analyse Ray-Ban


SWOT-analyse
Strengths
Weaknesses
Opportunities
Threats
- Commercials op tv en internet
- Kwaliteit van de brillen
- Extreem licht frame (150 gram)
- Unieke look met Ray-ban frame
- Productiekosten
- distributiekosten

- Beroemdheden die een bril van Ray-ban dragen zoals: Julia Roberts, Tom Hanks, Brat pitt en Paris Hilton
- opkomende Chinese markt
-toenemende aantal zonnebrillen dat via internet wordt gekocht
-Top of mind awareness
 
-Concurrentie goedkope Chinese brillen
-verzadigde markt
- steeds meer aanbieders van dure zonnebrillen



Opdracht 3


Focus
De focus van Ray-Ban is gericht op het actief betrekken van klanten bij het ontwerpproces van brillen.  Doordat de brillenmarkt een volwassen markt is en er dus weinig nieuwe klanten bij komen dus is het belangrijk dat klant tevredenheid hoog wordt gehouden en klanten verbonden blijven aan het merk. De focus waar Ray Ban op het internet de nadruk op zal leggen is klantenloyaliteit en het creeren van een communitiy van Ray Ban gebruikers. In de praktijk houdt dit in dat consumenten trots zijn om een Ray-Ban te dragen en dit ook aan de wereld willen laten zien. Zo is het mogelijk om de eigen creatie op de Blog te zetten  en aan de wereld te tonen. Verder kan er worden gecommuniceerd worden met Ray-Ban users over de hele wereld en ervaringen met delen met hen.  Door deze betrokkenheid bij de consument te bereiken kunnen de doelstellingen worden behaald die zijn vastgesteld.

Visie
Voor Ray-Ban gaat het beschermen tegen zonlicht samen met modebewust en trendy eruit zien. Ray-Ban geeft haar volgers dan ook ruimte om zich zelf te ontdekken en te ontplooien in het leven.  Door het creeren van een interactieve community waar mensen met elkaar in contact kunnen komen en waar Ray-Ban met deze mensen de dialoog kan aan gaan is een must. Ray-ban gelooft dat over 5 jaar de blog door 50 % van de Ray-ban gebruikers de blog regelmatig bekijkt. Daarnaast denkt Ray-ban dat zich een fanatiek deel van de Ray-ban gebruikers actief zal gaan bemoeien met de opzet van de blog. Zo zullen zij zelf materiaal aanleveren en voorstellen doen voor nieuwe brillen. De Ray-ban blog moet voor en door Ray-ban fans worden. 

 Opdracht 4

Doelstellingen
De volgende doelstellingen hebben betrekking op het communicatieplan.
Primaire doelstellingen (KPI’s ) :
1.       Naar de 60.000 site-bezoekers gaan per dag in 3 maanden na de start van het nieuwe communicatieplan.
2.       500 custom-made brillen per dag verkopen aan bezoekers van de site, 3 maanden na de start van het plan.
3.       Blog bekendmaken voor het publiek dat de site bezoekt om zo meer interesse in custom made zonnebrillen te creĆ«ren. 5000 bezoekers per dag aantrekken in de 1e maand.
4.       Meer awareness creeeren voor de video’s op de site+blog. Te meten in het aantal views. Streven naar 5000 views per dag, in de 1 maand. (Youtube versie meegerekend).